تقلیل میتوکندریها در فرزندان والدین دیابتی

بر اساس مقاله ی منتشر شده در مجله ی (April ,2012) Diabetesتعداد میتوکندریهای ماهیچه ی افراد دارای وزن نرمال که مقاوم به انسولین هستند و والدین آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بوده اند به دلیل کاهش تولید LPLیا لیپوپروتیئن لیپاز کاهش یافته است.

Morinoو همکارانش از دانشگاه yaleبه بررسی بیان ژن و میزان تأثیر آن در تنظیم بیوژنز میتوکندری در ماهیچه ی اسکلتی در یازده فرد جوان و لاغر مقاوم به انسولین که پدر و مادر آنها به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و یازده فرد دارای حساسیت به انسولین که سابقه ی فامیلی ابتلا به دیابت نوع 2 را نداشتند، پرداختند.

محققین دریافتند که در افراد مقاوم به انسولین مقدار RNAپیامبر بطور چشمگیری کاهش یافته است و بیان پروتئین LPLدر ماهیچه ی اسکلتی کاهش یافته است که با کاهش دانستیه ی میتوکندری در ماهیچه های اسکلتی همراه می باشد.

سلولهای ماهیچه ای که به کمبود LPLدچار هستند دارای محتوی میتوکندریایی کمتری می باشند که به دلیل کاهش تحویل اسید چرب وکاهش فعالیت PPAR-δیا Peroxisome proliferator- activated receptor-δمی باشد.

براساس یافته های فوق کاهش میتوکندریهای ماهیچه ی افراد مقاوم به انسولین با والدین دیابتی با کاهش بیان LPLدر ماهیچه ی اسکلتی به دلیل کاهش فعالیت PPAR-δاتفاق می افتد.

منبع: www. Physiciansbriefing.com